مصالح جدید در صنعت ساختمان

مصالح جدید در صنعت ساختمان

مصالح جدید در صنعت ساختمان

استفاده از علم  به‌روز جهان در تولید متریال ساختمانی باعث شده تا شاهد تنوع گسترده‌ای در ظاهر، کاربرد و خصوصیات این مواد باشیم. مصالحی که هم کیفیت و هم طول عمر و کارایی آن‌ها نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و هم‌چنان در حال تغییر و تحول هستند. در این بخش تعدادی از مصالح مهم ساختمانی را که با جدیدترین تکنولوژی‌های موجود ساخته شده‌اند، معرفی می‌کنیم:

چوب چندلایه‌ متقاطع: چوب‌های متقاطع چندلایه که به اختصار CLT نامیده می‌شوند، با برخورداری از ساختار ورقه‌ای و لایه‌های عمود بر یکدیگر، فشار را به خوبی تحمل کرده و خاصیت کششی مطلوبی دارند. مقاومت و زیبایی ظاهری این نوع چوب، توجه طراحان مختلف، به‌خصوص سازندگان آسمان‌خراش‌ها را به خود جلب کرده است.

خاک کوبیده: استفاده از خاک کوبیده در ساختمان‌سازی، مزایای بسیار خوبی دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها را بتوان سازگاری با محیط زیست دانست. خاک کوبیده متریالی است که از فشرده‌سازی شن، ماسه، خاک رس و تثبیت‌کننده، درون یک قالب مشخص ساخته می‌شود. این متریال در برابر آتش مقاوم است و علاوه بر زیباتر کردن بنا، قابلیت ذخیره‌ی حرارتی آن را نیز افزایش می‌دهد.

بتن رنگدانه‌دار: افزودن مواد رنگدانه‌ای مناسب به سیمان، شن، آب و ماسه، باعث ایجاد ترکیبات بتنی رنگی می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، تضاد رنگی قابل‌توجه‌ای با محیط دارند.

میله‌ رشته‌ای CABKOMA: این متریال، یک کامپوزیت قابل ارتجاع است که از الیاف کربن ساخته شده و در قسمت بیرونی سازه‌ها، عمدتا برای افزایش مقاومت و محافظت در برابر زلزله استفاده می‌شود.

نمایی از کاربرد میله رشته‌ای CABKOMA
نمایی از کاربرد میله رشته‌ای CABKOMA

سیمان بازتاب‌دهنده‌ نور: در تولید این نوع سیمان از یک فناوری جالب و قابل‌توجه استفاده شده که باعث می‌شود نور خورشید را در طول روز جذب کرده و در شب منتشر کند. این ماده در صنعت معماری بسیار موردتوجه قرار گرفته و انتظار می‌رود کاربرد آن در استخرهای شنا، حمام‌ها، نماهای بیرونی، جاده‌ها، پارکینگ‌ها و آشپزخانه‌ها افزایش پیدا کند.

آجرهای ته‌سیگاری: تصور کنید با وجود نزدیک به یک میلیارد فرد سیگاری در جهان، سالانه چه میزان ته‌سیگار تولید می‌شود؟ جالب است بدانید که تنها با به کار بردن یک درصد از این ته‌سیگارها، می‌توان مصالح ساختمانی سبک‌، پایدار و کم‌مصرفی تولید کرد که عایق‌های بسیار خوبی نیز هستند.

فوم آلومینیوم: این پنل‌ها در یک دمای معین، با تزریق هوا در آلومینیوم مذاب ساخته می‌شوند و سطح آن‌ها متخلخل است. فوم آلومینیوم به دلیل دارا بودن خواص مطلوبی مانند نسبت استحکام به وزن بالا و مقاومت در برابر خوردگی، در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان استفاده می‌شود.

کاشی حرارتی: لعاب این کاشی‌ها دارای رسانایی الکتریکی است و با اعمال اختلاف ولتاژ، گرم شده و حرارت تولید می‌کند. بدنه‌ عایق این کاشی باعث می‌شود تا کل اختلاف ولتاژ اعمال‌شده را به گرما تبدیل کند و هیچ هدررفتی ایجاد نشود.

 

جمع‌بندی

استفاده از تکنولوژی در صنعت ساختمان‌سازی، با وجود مزایای بی‌شماری که به همراه دارد، می‌تواند نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده و به ضرر کارگران ساختمانی تمام شود. اما این افراد نیز می‌توانند با ارتقای مهارت‌های خود و یادگیری کار با تکنولوژی، در این صنعت باقی‌مانده و با راحتی بیشتری به کار خود ادامه دهند. نظر شما درباره‌ مزایا و معایب جایگزینی تکنولوژی با نیروی انسانی چیست؟ آن را با ما به اشترک بگذارید.

 

 

 

admin