نوآوری‌های عملیاتی در ساختمان با استفاده از فناوری‌های به‌روز دنیا

نمایی از دستگاهی که با استفاده از تغییرات دمایی بتن تازه، محاسبه شاخص عملکرد آن را امکان‌پذیر می‌کند

در بخش قبلی با جدیدترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی آشنا شدیم؛ اما این فناوری‌های به‌روز چگونه به کار گرفته اجرا شده و مراحل فرآیندهای گوناگون پروژه را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟
با استفاده از تکنولوژی‌های BIM، سیستم شناسایی امواج رادیویی (RFID) و شبکه‌ حسگر، می‌توان کلان‌داده یا همان Big Data را وارد عملیات ساخت‌وساز کرد. کلان‌داده حجم بالایی از داده‌ها است که از منابع مختلف و در قالب‌های گوناگون جمع‌آوری می‌شودند و با ابزارهای سنتی نمی‌توان آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد. کلان‌داده‌های تولید شده در مراحل مختلف طراحی و ساخت را می‌توان به کمک این فناوری‌ها جمع‌آوری کرده و برای افزایش کارایی پروژه‌ها مورد استفاده قرار داد. مثلا با ثبت داده‌های تصویری در حین عملیات ساخت‌وساز، می‌توان رفتارهای کارگران را بررسی کرده و در صورت مشاهده‌ موارد خطرآفرین به آن‌ها هشدار داد.
کلان‌داده را می‌توان بر اساس فناوری یادگیری ماشین نیز به کار پیاده‌سازی کرد و با استفاده از آن، عملکرد پروژه‌های عمرانی را به صورت دقیق پیش‌بینی کرده و عدم قطعیت‌های خروجی را به شکل موثری تشخیص داد. برای جمع‌آوری کلان‌داده‌ها از فناوری دیگری به نام اینترنت اشیا (IOT) استفاده می‌کنند که به گفته‌ متخصصان حوزه ساختمان، نقش مهمی در تحول این صنعت ایفا خواهد کرد. به کمک اینترنت اشیا می‌توان سنسورهای موجود در یک پروژه را به یکدیگر مرتبط کرده و اطلاعات آن‌ها را ثبت کرد. این سنسورها روی تجهیزات، ماشین‌آلات، ابزارها و حتی مصالح ساختمانی نصب می‌شوند و داده‌های مختلفی مانند رطوبت، اختلاف دما، ارتعاشات سطحی، عمق مقاطع سازه، میزان نفوذپذیری مقاطع، تغییر شکل‌های غیرطبیعی و… را جمع‌آوری کرده و به سامانه نرم‌افزاری پروژه انتقال می‌دهند. به این ترتیب می‌توان با بررسی این داده‌ها، اقدامات مهندسی را در کم‌ترین زمان ممکن انجام داده و به مستندسازی فعالیت‌ها پرداخت.
اما بدون وجود پهنای باند مناسب، نمی‌توان از عملکرد درست دستگاه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا اطمینان حاصل کرد. اینجاست که تکنولوژی‌های 5G ،4 GLTE و WiFi6 به کمک صنعت ساختمان‌ ساختمان‌سازی آمده و با پوشش دادن عملیات اجرایی در فضای باز، تاخیر در کار را کاهش داده و سرویس بی‌وقفه‌ای را فراهم می‌کنند.

نمایی از دستگاهی که با استفاده از تغییرات دمایی بتن تازه، محاسبه شاخص عملکرد آن را امکان‌پذیر می‌کند
نمایی از دستگاهی که با استفاده از تغییرات دمایی بتن تازه، محاسبه شاخص عملکرد آن را امکان‌پذیر می‌کند.

با وجود اینکه اتوماسیون هنوز نتوانسته صنعت ساختمانی را به طور کامل در بر بگیرد، برای انجام تعدادی از فرآیندهای ساخت‌وساز مانند تخریب، آجرچینی و جوشکاری، ربات‌هایی ابداع شده‌اند. ربات‌های تخریب در انواع چندمنظوره، سازگار با محیط‌‌‌ زیست و هیدرولیکی ساخته شده و برای انجام عملیات تخریب، هنگام نوسازی ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند. ربات‌های آجرچین می‌توانند با سرعت و دقت بسیار بالایی، تعداد زیادی آجر را ملات کشیده و روی هم قرار دهند. ربات‌های جوشکاری نیز می‌توانند به راحتی جایگزین نیروی کار انسانی شده و ستون‌های فولادی را با دقت و کیفیت بسیار بالایی جوشکاری کنند. ربات‌های پوشیدنی یا همان اسکلت‌های بیرونی نیز می‌توانند با افزایش قدرت و سرعت نیروی انسانی، نقش بزرگی در کاهش آسیب‌های بدنی ناشی از انجام کارهای سنگین (مانند برداشتن اجسام) ایفا کنند.
پیشرفت تکنولوژی بر روی مواد و مصالح ساختمانی نیز تاثیرات شگرفی داشته؛ برای مثال فولادهای ساخته‌شده با فناوری نانو، امروزه می‌توانند جایگزین‌های اقتصادی بسیار خوبی برای فولاد زنگ‌نزن باشند.

 

 

admin